Mamihlapinatapai; otpadni enzim; soda bikarbona.

 Indijanci

Nisam od onih koji se kunu u ekologiju. I ona, kao i sve drugo, postaje unosan izvor zarade i porez na glupost. Još je mlada, a već smo je izopačili. Ima primjera da je skuplja i opasnija od ne-ekologije. Ne bi me čudilo da se uskoro stvori Svjetska korporacija za ekologiju, koja će nam zabranjivati da budemo ekološki s(a)vjesni na svoju ruku.

Ali.

Budući da bih voljela pomoći u spašavanju Zemlje, ako je to ikako moguće, prenosim svima, htjeli oni ili ne, stvari koje dočujem, a koje bi možda mogle biti korisne. Imam tri kriterija: da ne škodi, da nije skupo i da ja sama u to povjerujem, iako ne mogu znanstveno provjeriti. Tko pročita, neka sam odluči, svatko bira u što će vjerovati, moja je dužnost da proslijedim. Ja mislim da nam je to svima dužnost.

Prvo je soda-bikarbona. Pisala mi je moja nećakinja Sara: Ej, Jajči… Našla ovaj članak pa mi se učinilo da bi te zanimalo…

Veliki članak iz kojega prepičavam kratko i neprecizno: pola žličice ujutro i pola navečer – alkalizira i čisti organizam, a već dugo svi pričaju kako je kiselost[1] glavni uzrok bolesti. Ne kupovati u dućanima industrijsku sodu bikarbonu, jer u njoj ima aluminija, nego farmaceutsku. Članak je američki, pa ne znam ima li takve kod nas. Kupke u sodi bikarboni čiste organizam od štetnih supstanci, pa i od radioaktivnih elemenata.

Drugo je otpadni enzim[2]. Članak sam dobila od svoje jako mudre i svestrane prijateljice[3], uz sljedeći popratni tekst:

Znam da će ti ovo biti zanimljivo. Meni se to čini kao obično čišćenje octom – ali napravljenim kod kuće. U tekstu ima i gluposti tipa „razgrađuje teške metale“ – halooo, zar potiče cijepanje atoma??? – ali to može biti i nepreciznost prevoditelja, poput onih „toksičnih otrova“. Možda samo uklanja teške metale (premda ne znam kako bi to bilo moguće). Mogu vjerovati da razgrađuje kojekakve kemikalije – na kraju krajeva to je kiselina, a kiseline su reaktivne – i da je, ako već i ne pomaže u svemu navedenom, u svakom slučaju bezopasno.

         I ja – tabula raza koja ne zna da razgrađivanje teških metala podrazumijeva cijepanje atoma – skromno potpisujem njezino mišljenje. Sažeto i površno prepričavam bitno:

         Tri dijela kuhinjskog otpada od voća i povrća, jedan dio smeđeg šećera i deset dijelova vode. Sve se stavi u plastičnu posudu hermetički zatvorenu. Prvi mjesec treba povremeno otvarati da ne eksplodira od nastalih plinova. Ako nije hermetički zatvoreno, mogu se stvoriti crvi. (Ne znam što onda.) Drugi mjesec ima miris po alkoholu, treći po octu.

         Koristi se u omjeru 1:1000, može stajati desetljećima. Čisti zrak, efikasno sredstvo za čišćenje, ubija baketerije, sterilizira zahodske školjke, neutralizira štetne deterdžente, odlično gnojivo itd.

         A kad već linkam, linkat ću i na fenomenalan postić, malen samo po zapremini, s jednog od mojih omiljenih blogova, Litero[4], ali i kopirati, da i kod mene bude zabilježeno:  

         Mamihlapinatapai – riječ na jeziku indijanskog naroda s područja Ognjene Zemlje, a znači: – pogled između dvoje ljudi kojim si međusobno potvrđuju kako oboje žele da ono drugo ponudi ili predloži to što oboje žele, a što se nijedno ne usudi prvo ponuditi ili predložiti; privatni trenutak (spo)razumijevanja bez ijedne riječi; ekspresivna (krcata) tišina.[5]

 Linkovi nisu jedino što povezuje Indijance i ekologiju: Indijanci su prvi primijetili kako bijeli ljudi stvaraju puno smeća koje ostavljaju iza sebe kad se presele u drugi logor.


[1]Kiselost je bolna tema, jer ispada da je sve što je fino kiselo, a sve što nije fino alkalno je. K tome, ono što je kiselo nije uvijek kiselo, na primjer limun. Svijetle točke: ako uz kiselo jelo, npr. neso s roštilja, pijete sok od limuna, ili samo pokapate meso limunovim sokom, ili ga marinirate u smjesi u koju ste dodali limunov sok, popravili ste ravnotežu kiselog i lužnatog. Također ste se alkalizirali ako pola sata prije kiselog ručka pojedete šmnitu-dvije lužnate dinje, a može i lubenice.

[2] Ovo nisam znala linkati – tri uspjela linka u jednom danu za mene bi bila više od uspjeha – pa evo pješice:  časopis Svjetlost, rubrika Ekologija, autor Goran Ćaćić.

[3] Kao što se vidi, ja sam skupljačica ovakvih stvari. Problem je jedino što sve brzo zaboravim, možda je to glavni razlog što prepričavam i forvardiram – tako mi se uvijek ponovno vrati. 🙂

[4] Litero je izniman blog zato što nema nimalo ekshibicionizma, iako je to contradictio in adjecto – bloger koji nije ekshibicionist. Litero jako puno daje i ulaže puno truda, ima puno znanja i još više tankoćutnosti, ali nikad sebi ne pripisuje zasluge, ne gura se u prvi plan. Čisti, kristalno bistri katalizator.

[5] Zadnji pasus posvećujem Aleksandrinm, kolegici po školovanju i supatnici po slabostima, jer mislim da će joj se riječ svidjeti.

Oglasi

O autoru vesna

Zemljanka, ljudska vrsta, ženski rod. Imam dvoje mladunaca. Objavila dva romana. Radim kao urednica obiteljskih filmova na tv. Imam nekoliko nedovršenih rukopisa. Ne živim od pisanja, ni od plaće, nego od dopuštenih a neželjenih minusa. Nisam član nijednog društva (književnika, pisaca, novinara) i nijedne udruge (čak ni sindikata) osim udruge Franak. Ne žalim se što sam zbog kredita u švicarcima pala u bijedu i neizvjesnost, naprotiv, zahvalna sam (Univerzalnoj inteligenciji, Bogu, onome tko me projicirao...) što sam dobila nevolju koju mogu podnijeti, a ne nešto čega me je strah.
Ovaj unos je objavljen u Dokona domaćica. Bookmarkirajte stalnu vezu.

10 odgovora na Mamihlapinatapai; otpadni enzim; soda bikarbona.

  1. Litero napisao:

    Joooj, Vesna, hvala puno na lijepim riječima i na čitanju mog bloga, puno mi to znači 🙂

    Sviđa mi se

  2. tangolina napisao:

    Veoma zanimljivo 🙂 ako nešto isprobam- javim.
    Ako bude eksplozija u Somboru- onda ovaj drugi predlog nije dobar 😀

    Liked by 1 person

  3. vesna napisao:

    🙂 🙂 javit ću i ja ako probam

    Sviđa mi se

  4. jasna napisao:

    ma toliko ste me razveselili ovim tekstom, nemrem vam reći ( oprostite…volim kajkati, nadam se da vas neće smetati).Morti se desi eksplozija i kod mene u Zg-u. Pratit ću vaše objave s veseljem, a i podijeliti naravno znanja sa svim virtualnim i “utjelovljenim” prijateljima.Još nisam “stisnula klik” na brojke ispred vaših pasosa teksta da pogledam kaj se bu “nudilo”, to ću napraviti sad kad vam pošaljem ovu moju poruku Do slijedećeg vas srdačno pozdravljam,
    Jasna

    Liked by 1 person

  5. Povratni ping: Godišnji izvještaj | Vesna Ćuro-Tomić

  6. Jel, čija si ti, mala? napisao:

    Sad ne znam… te eksplozije, najavljene… 😀 Da li da probam ili da odustanem?
    Soda bikarbona ne bi trebalo da izazove neka teža tektonska pomeranja, mislim. Ali, gde naći tu bez primesa, farmaceutsku? U Srbiji ne verujem čak ni da je flaširana voda ispravna, a kamoli šta drugo.

    Sviđa mi se

Komentiraj

