Poniznost

Poniznost

Među mejlovima koji neprekidno kruže internetskom sferom bio je jedan u kojemu je između ostalih mudrih misli pisalo: neuspjesi te čine poniznim.

Zašto se iz cijelog mejla samo ta rečenica zalijepila za mene i stalno mi je u glavi?

Zašto me potištila?

Zar je zaista tako – poniznost je samo (banalna) posljedica (banalnih) neuspjeha?

Zar nas zavaravaju istočnjački učitelji kad kažu da je poniznost izbor, i to dobar? Je li to placebo za neuspješne?

Je li u pravu zapadnjačka psihologija koja uči da si treba zadavati male ciljeve i postizati male uspjehe, jer i mali uspjeh u mozgu trasira stazu uspješnosti, stvara osjećaj uspješnosti, stanje uspješnosti, zadovoljstvo uspješnosti? A osjećaj uspješnosti vodi novim uspjesima, daje hrabrost, stvara samopoštovanje i sigurnost?

Ako i mali uspjeh trasira stazu uspjeha, znači li to da i mali neuspjeh trasira stazu neuspjeha, navikava na neuspjeh, vodi u stanje neuspješnosti, stvara nesigurnost i bojažljivost, preduvjet je za neuspjeh?

Znači da griješimo kad, tješeći sami sebe zbog malog neuspjeha, odmahnemo rukom i kažemo “ma nije to ništa”? Zavaravamo se, ne priznajemo da nas je pogodilo?

Jesu li zdraviji oni koji se stalno nadmeću i pobjeđuju?

Znači li to da sam se cijeli svoj odrasli život (kao dijete bila sam, nadam se, zdravo sebična, kao sva djeca) zavaravala da je moja poniznost stvar moje dobre prirode, nesebičnosti i velikodušnosti? Nego su neuspjesi smanjili i stisnuli moj ego toliko da više i nije ego, kao kad se lijepa vesta od merino-vune opere na 90, pa se plemenite, rahle, meke niti stisnu i skvrče, a vesta više ne služi ničemu, osim možda kao krpa za pranje poda? Je li zato u govor došlo „osjećam se kao krpa“, ili, „nisam ja tvoja krpa za pod“, ili „ne želim više biti ničija krpa za brisanje poda“?

Rodimo li se svi s finim, bujnim egom kao vunena vesta, pa nas nešto s vremenom opere na 90? Što je opralo moj ego?

Je li nepopravljivo skvrčen kao stisnuta vesta koja više nikad ne može biti lijepa i meka?

Što je obrnuto od poniznost? Čini mi se, kad bih znala odgovor na to pitanje da bih znala i ove ostale.

Zbilja, što je obrnuto od poniznost, zna li netko?

Može li mi itko dokazati da je poniznost vrlina, a ne oštećenje? Ne, ne dokazati, pogrešna riječ; može li me netko uvjeriti? Bila bih mu zahvalnija nego što može i zamisliti!

Oglasi

O autoru vesna

Zemljanka, ljudska vrsta, ženski rod. Imam dvoje mladunaca. Objavila dva romana. Radim kao urednica obiteljskih filmova na tv. Imam nekoliko nedovršenih rukopisa. Ne živim od pisanja, ni od plaće, nego od dopuštenih a neželjenih minusa. Nisam član nijednog društva (književnika, pisaca, novinara) i nijedne udruge (čak ni sindikata) osim udruge Franak. Ne žalim se što sam zbog kredita u švicarcima pala u bijedu i neizvjesnost, naprotiv, zahvalna sam (Univerzalnoj inteligenciji, Bogu, onome tko me projicirao...) što sam dobila nevolju koju mogu podnijeti, a ne nešto čega me je strah.
Ovaj unos je objavljen u Agonada (vremenska jedinica za životnu muku). Bookmarkirajte stalnu vezu.

22 odgovora na Poniznost

  1. mojra napisao:

    Možda prvo definisati šta je poniznost, tj. kako bi je ti definisala? Onda bi bilo lakše definisati šta bi bila njena suprotnost. Odličnu si temu za razmišljanje zadala.

    Sviđa mi se

    • vesna napisao:

      Da, imaš pravo (vidiš kako Aleksandra doživljava poniznost, kao nešto lijepo). Ali ne znam definirati poniznost drugačije nego onako kako sam pokušala, kako mi se iskristaliziralo od te jedne rečenice: neuspjesi stvaraju poniznost. Ne znam, Mojra, ne znam, da bar znam. Možda je poniznost već znak nečeg defektnog, a možda je slika poniznosti kao nečeg lošeg znak defekta? Možda zdrava ličnost poniznost doživljava kao Aleksandra, a nezdrava kao ja.
      Uh, što ja sve pišem, a javno! Ili ću zbog svojih tekstova dobiti otkaz ili će me odvesti u ludnicu. 😦 🙂 Ma neće, neće, jer ovo čitaju samo dobri i pametni ljudi sa srcem, oni koji i pišu.

      Sviđa mi se

  2. aleksandranm napisao:

    ne znam da dokazem nista. ponizna sam i zahvalna za zivot. za prirodu. pred majkom zemljom. ponizna sam pred umetnoscu. lepotom. decom . i nisam pretenciozna sad, istina je. prema ljudima…ne, nikad robom (sa kakvim god akcentom hoces)

    Sviđa mi se

    • vesna napisao:

      Izašla sam iz kuće nakon što sam objavila post i jedva čekala da se vratim da ispravim – ne tražim dokaz, samo da me netko uvjeri. Tvoj odgovor je blizu Mojrinog – tvoja poniznost nije isto što i moja. Tvoja poniznost je vrlina.
      Robom ili robom 🙂 – da, baš dobro si to i sažeto rekla – ni jedno ni drugo.

      Sviđa mi se

  3. aleksandranm napisao:

    ma da. citaju samo dobri. zamisli da losi znaju da citaju!? ne bi vise bili losi.mada.Paklena pomorandza.hm,hm

    Sviđa mi se

  4. jasna napisao:

    Priklanjam se Aleksandrinom poimanju poniznosti.Mislim, da takve poniznosti nedostaje ovom današnjem svijetu. Po mom shvaćanju, suprotnost bi bila oholost, samouvjerenost bez pokrića. Neuspjeh je uglavnom škola, koja će misaono biće naučiti da ne može olako ( bez poniznosti ) krenuti u nešto “veliko”, do sad nepoznato. Uz poniznost bih povezala pojmove dužno poštovanje, puna pažnja, pa i oprez. Nikako robovanje bilo kome ili čemu….

    Sviđa mi se

  5. LaBiLnA napisao:

    Logično bi bilo da je uzvišenost opozit. Ali ni uzvišenost nije vrlina, kao što ni poniznost nije nekada mana. Poniznost, recimo, u trenucima kada shvatiš koliko si “mali” pred nekim prirodnim pojavama (poplave, zemljotresi) ne čini te malim u nekom karakternom smislu, ali te čini krotkim i prilagodljivim novonastaloj situaciji koja uglavnom ne zavisi od tebe. A biti nekome ponizan je odraz slabog karaktera… Možda sam promašila temu, ali neka 🙂

    Sviđa mi se

  6. vesna napisao:

    “ali te čini krotkim i prilagodljivim novonastaloj situaciji koja uglavnom ne zavisi od tebe” – možda je u tome ključ, krotko i prilagodljivo prema onome što ne ovisi o tebi, za razliku od poniznosti prema onome što možeš promijeniti, kad ne treba biti ponizan; sviđaju mi se te riječi, krotko i prilagodljivo.

    Sviđa mi se

  7. Istočnjačke “vrline” ili “učenja” se naprosto za mene – ne lepe.

    Naravno da je Aleksandra u svom komentu dala nešto za šta smo se svi “uhvatili”, ali to je odistinski veoma teško primeniti (zapravo je bolje reći: “Primenivati”). Potrebno je biti jak, karakteran i dosledan. Naročito ono “Nikad robom”.

    Sviđa mi se

    • vesna napisao:

      Jak, karakteran i dosljedan… Dosljedan sebi. Hrabro sebe zastupati među drugima, jer se voliš i poštuješ, cijeniš što si ti baš ti, a ne netko drugi. Nije slučajno da, ma kako bili nezadovoljni, na pitanje bi li želio biti netko drugi svi su sigurni da ne bi – to je ipak neka granica, makar granica one veste stisnute u pranju. Nešto, netko, nas je spasilo od potpunog raspadanja.

      Sviđa mi se

    • vesna napisao:

      Eto, na primjer, ja smatram hrabrima i inteligentnima (preciznije – “samomislećima”) ljude za koje se “ne lijepe istočnjačke mudrosti”. Divim ti se zbog toga.

      Sviđa mi se

  8. Zapravo si pokrenula najmanje dva velika pitanja današnjice: Da li je uspeh isto što i sreća? i po meni, ono još važnije: Jesu li zdraviji oni koji se stalno nadmeću i pobjeđuju?

    Sviđa mi se

    • vesna napisao:

      Jesam li (ono prvo)?
      A drugo – u teoriji ne znam, ali u praksi – da, definitivno jesu sretniji. To su oni koji nikad ne nose posao kući (ni ljude s posla), koji nikad ne pohvale druge, ne zato što ne bi, nego zato što zaista ne vide te male mrave ispod, koji prirodno sjedaju uvijek za najbolje mjesto za stolom… Oni nikad ne postaju pjesnici, ni serijski ubojice ni manijaci bilo koje vrste 🙂 Samo kraljuju

      Sviđa mi se

  9. aleksandranm napisao:

    fuck (pardon sto psujem): sve je tastina.

    Sviđa mi se

  10. Negoslava napisao:

    Sam termin, poniznost, zvuči mi jakojakojako, a ne znam da nadjem reč, ali nešto jakojako neprijatno.Ponizna sam, možda, pred lekarom kada je reč o životu najbližih i…mislim nikada više. Pred neuspehom, nikako. Bila sam žrtva mobing i izborila se prkosom, stavom, ne poniznošću. Pogrešim, priznam grešku, ali nisam ponizna. Na tudji bezobrazluk, koji me ponekad porazi, odgovaram galamom…da, ne umem da budem ponizna, čak i kada padnem.

    Sviđa mi se

  11. vesna napisao:

    E na tu poniznost sam mislila, ne na onu višu (kod doktora, pred silama koje ne mogu kontrolirati) pred kojom trebaš biti krotak. A ja često obrnuto…. 🙂 A ti zvučiš ZDRAVO!

    Sviđa mi se

  12. tanjatg napisao:

    Teško je biti ponizan. Poniznost je pokoravanje Bogu kroz veru i krotkost. Ne mogu da kažem da sam ispunila tu meru. Ne znam. Poniznost pred svetom je nešto drugo. Dakle, po meni postoje dve vrste poniznosti, jedna je za naše dobro, druga ne toliko. Pa sad, šta ko kako okrene, gde sebe uhvati i kako tumači… 😦

    Sviđa mi se

  13. vesna napisao:

    nekako smo svi došli do toga da postoje dvije vrste poniznosti, opravdana i neopravdana, zdrava i nezdrava. Rečenica “neuspjesi te čine poniznim” sigurno se odnosi na ovu lošu poniznost, ono, recimo, ostave te tri muža, pa ti misliš da to i zaslužuješ i onda četvrtog prihvatiš nekog tipa kojega ne bi ni štapom dotaknula, jer si uvjerena da boljega ne zaslužuješ 🙂 😦
    Ali, ti si isto zdrava ženska kao većina ovdje (mislim među komentatoricama), pa takva i ostani.

    Sviđa mi se

  14. tanjatg napisao:

    Zdrava? Oooooooo, draga, da li si ti svesna kakav si mi poklon sada dala?!!! 🙂 A i ono – ženska. Znaš, priznaću ti nešto, a to možda nije u domenu poniznosti (ali nije ni gordost)… obožavam da uživam u sebi. Kada toga nema, glasnici se bude. Pa tada nisam dobra ni drugima. A onda ni naročito ponizna! 🙂 Ej, zezam se. Znaš ono – loš mi dan i tako to. Uživam da dolazim na tvoj blog. Osećam se nesputano i to mi mnogo, mnogo, mnogo znači, prijateljice! 🙂

    Sviđa mi se

  15. vesna napisao:

    A meni ovo što si napisala! Ne znam što bih rekla. Odmah je sve ljepše, odmah nije beznadno.

    Sviđa mi se

Komentiraj

