Hormoni

Kad se kaže hormoni, većina ljudi pomisli na spolne, pa asocijacija brzo pobjegne na seks. Ali znanstvenici kažu da su hormoni u temelju svega. Otkrili su sitne hormone, cijepaju ih kao atome, na sve manje djeliće, nanonanonanohormone. Na kraju će biti da se svaki organ našeg tijela i svaka funkcija odvijaju uz pomoć hormona.

A ja idem korak dalje: mislim da se i duša sastoji od hormona.

Mnogo sam se puta zapitala zašto ljudi kad stare postaju sve sebičniji. Mislila sam da je to zato što ih starost ograničava i što se njihov svijet smanjuje: smanjuje im se vidokrug, jer slabo vide; smanjuje im se geografija, jer se teško kreću, možda samo uz nečiju pomoć;  više ne mirišu baš lijepo, jer se sami ne mogu oprati; smanjuje im se dotok informacija jer slabo čuju. Nisu to banalne stvari, od toga se sastoji život. I ja, otkad nosim naočale, biram filmove koji imaju veće titlove, a ne gledam one s blijedim i sitnim slovima, ma kako dobri bili. I manje čitam, jer mi za čitanje trebaju naočale, dobro svjetlo, udoban položaj…

Zašto nam sebičnost naših starih izaziva odbojnost, čak i kad su to naši najvoljeniji? Zašto im ne opraštamo ono što opraštamo sebičnoj i razmaženoj djeci?

I jednima i drugima nikad nije dovoljno, stalno traže još, još, još. I jedni i drugi nas iskušavaju.

Ali djeca iskušavaju koliko ih volimo, a starci iskušavaju koliko ih više ne volimo. Zlobno nas iskušavaju. I zavidno, jer odlaze, a svijet ostaje. Jer ih ne poznajemo kad su bili mladi, lijepi i potrebni. Bore se za svoje dostojanstvo gubeći ga još više: guraju se kroz gužvu ne gledajući koga će izgurati, u tramvaju dižu mlade jer samo oni imaju pravo sjesti. Imaju, slažem se. Ali jednom sam se kao klinka vozila u tramvaju, bilo mi je zlo, menstrualna muka (hormoni!), jedna starica me izvrgla ruglu (non-hormoni!), digla sam se i pala u nesvijest. Oni ne pitaju kako je nama… gle mene! 🙂 oni ne pitaju (uskoro: mi ne pitamo) kako je njima, mladima!

Zašto je starost takva? Zašto na starijim ljudima prepoznaš kad više nisu voljeni, ni dušom ni tjelesno? Nije to samo zbog suhe kože na kojoj se nabiru bore. To je zbog suhe duše.

Jer im je duša ostala bez hormona. U hormonima je život, rađanje, sreća, velikodušnost, suživot, veselje.

Zato djeci opraštamo sebičnost, a njima ne.

Kako u starosti ostati dobar i nesebičan?

Može li se prištedjeti malo hormona za starost?

To je moje pitanje za znanost.

Oglasi

O autoru vesna

Zemljanka, ljudska vrsta, ženski rod. Imam dvoje mladunaca. Objavila dva romana. Radim kao urednica obiteljskih filmova na tv. Imam nekoliko nedovršenih rukopisa. Ne živim od pisanja, ni od plaće, nego od dopuštenih a neželjenih minusa. Nisam član nijednog društva (književnika, pisaca, novinara) i nijedne udruge (čak ni sindikata) osim udruge Franak. Ne žalim se što sam zbog kredita u švicarcima pala u bijedu i neizvjesnost, naprotiv, zahvalna sam (Univerzalnoj inteligenciji, Bogu, onome tko me projicirao...) što sam dobila nevolju koju mogu podnijeti, a ne nešto čega me je strah.
Ovaj unos je objavljen u Agonada (vremenska jedinica za životnu muku). Bookmarkirajte stalnu vezu.

11 odgovora na Hormoni

  1. Negoslava napisao:

    Strah, od toga
    da si suvišan, za stolom, kad dođu gosti, u gostima, u društvu, u životu
    da si nepotreban, svojima, tuđima, mladima, društvu
    da smetaš kad sediš, stojiš, pričaš, ćutiš
    da nisi voljen, bar ne dovoljno
    da ti se krate dani
    i da ti je izvestan samo onaj put
    Treba li još razloga , za objašnjenje zašto si sebičan kad si star?

    Sviđa mi se

  2. Mislim da nisu svi stari sebični. Ko je dovoljno “rastao” tokom života, najveći je pred sam njegov kraj. Na žalost, inače je malo takvih ljudi, pa ih je malo i među najstarijima.

    Dok se trudim, pada mi na um misao kako nije fer “krasti” od mladih, jer svet lagano postaje njihov, a prestaje biti naš. Mi smo imali svoju šansu – sada je na njih red.

    Sviđa mi se

    • vesna napisao:

      Gostu, jako mi se sviđa kako ti sve temeljito prorešetaš, promućkaš, protumbaš, preokreneš i protreseš kao oni snježni ukrasi za stresanje – pa kad se snijeg slegne, ostane čista slika. Tako si i s radnim logorima i sa starcima, postane slika jasnija i bistrija. Ovo gore što si napisao – ko je dovoljno rastao tokom života, ja sam to formulirala u Goloj vučici (ne hvalim se, samo ni samu sebe ne volim krasti a da ne kažem): Sretni umiru lakše. Znala sam dvije žene, jedna je imala djecu i unuke, bila divna baka i žena – spokojno je primila vijest da je smrtno bolesna. A jedna druga, sama, frustrirana, mrzovoljna, zavidljivica i zlobnica – kukala je i zapomagala, kivna što je baš nju strefila bolest… a imala je 85 godina. Doktor ju je tješio: pa imali ste lijep život gospođo. Ali nije imala. Zato je tako i umrla – ljuta

      Sviđa mi se

  3. mojra napisao:

    Mislim da je to vrlo individualno i ne tako jednostavno. Različiti su načini i razlozi sebičnosti i neki su opravdani, a neki smešni ili odbojni. Deci opraštamo, jer ne znaju, a stari bi trebalo da znaju i to najviše, jer bi zahvljujući iskustvu trebalo da su mudri. Neki ljudi su ceo život sebični, pa kako onda u starosti uopšte očekivati nešto bolje. Ali postoje i oni drugi.
    Ne mislim da se sve može objasniti ličnim rastom. Mislim da mlađi nisu svesni svih poteškoća s kojima se stari suočavaju. Oni su često suočeni sa rizikom od bolesti čije posledice mogu dovesti do potpune nemoći i ovisnosti o drugima, a to je gore od smrti. Ukoliko dođe do toga teško je i njima i njihovim najbližima. Verujem da najveći broj starih ima ogroman strah upravo od ovoga i ne bih to nikako tumačila kao sebičnost. Kada problem pogledamo iz tog ugla pojačana briga za sebe izgleda kao nešto logično i opravdano.

    Sviđa mi se

    • vesna napisao:

      Možda, možda. Ali ne sasvim. Gdje im je adrenalin? Ekstremni sportovi? 😉 Šalim se. Ali – zar nikad nisi upoznala neoćne starce koji gotovo uživaju što te mogu zarobiti svojom nemoći. I koliko god im pomažeš, nikad im nije dovoljno, nikad te ne puštaju? A opet – možda si ti dobra, a ja nisam, možda je samo u tome stvar, stvar pogleda na stvar

      Sviđa mi se

    • mojra napisao:

      A to koliko sam ja dobra trebalo bi da pitaš moje svekrvu i svekra. Oni bi ti rekli da sam snaha iz pakla. 😀 I kada bi ti ispričali svoju stranu priče, izostavljajući neke veoma bitne detalje, to bi strancu, koji nije upućen, zaista tako i izgledalo. Ali kad bih ti ja dodala te detalje koje oni, namerno ili nenamerno, ignorišu, priča dobija potpuno drugi smisao. To samo potvrđuje onu moju prvu rečenicu iz prvog komentara, da to nije tako jenostavno i da je svaki slučaj za sebe. Treba imati u vidu sve otežavajuće okolnosti poznog doba, ali nekada ne postoji nikakvo drugo opravdanje niti objašnjenje osim proklete i bezobrazne sebičnosti.
      Pre dva sata ispratla sam na stanicu svoju mamu, otputovala je u Sarajevo gde živi sama i neću je videti bar narednih pola godine (još sam pod tim tužnim utiskom). Pomogla nam je na sve moguće načine, kad god je bila u prilici i koliko je god to bilo u njenoj moći, a nikada ništa nije očekivala niti tražila za uzvrat. Ima i takvih starih ljudi.
      Izvini što sam se ovako raspisala.

      Sviđa mi se

  4. vesna napisao:

    Neka si, to nam i treba. I sve razumijem. O tim stvarima sam i govorila. šaljem ti podršku.

    Sviđa mi se

  5. tanjatg napisao:

    Vidi stvarno, nikada nisam razmišljala na taj način – da duša ima hormone… Dakle, i duša ima PMS faze, ovulacije, menstruacije, valunge, promene raspoloženja, prija joj čokolada – hormon sreće i to, znaš već, može imati disbalanse, biti u balansu, utiče na telesni rast, na težinu… Ti si carica, ali skroz!!!! 🙂

    Sviđa mi se

  6. vesna napisao:

    Hvalaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. Onda pročitaj današnji, onaj o pjesmama (nemoj onaj ozbiljni), možda će ti koristiti 🙂

    Sviđa mi se

Komentiraj

