Što je rekao Bob Dylan

Politička politika

Bob Dylan navodno je izjavio, slobodno prepričano, da su za Židove Nijemci isto što za Srbe Hrvati. To me razočaralo, da tako pametan, darovit, senzibilan umjetnik kaže nešto tako napametno, prihvaćajući ukorijenjenu predrasudu, bez razmišljanja, kao papiga. Dobro je što mu je baš Slavko Goldstein odgovorio otvorenim pismom u NYT. Nadam se da ga je Dylan vidio i da će razmisliti.

A zašto se ukorijenila predrasuda o Hrvatima ustašama?
„To ti je jedna od povijesnih nepravdi“, kaže čovjek kojemu vjerujem, vrstan i pošten znalac povijesti. „To ti je isto kao što je Neron tobože zapalio Rim, Ričard III bio grbavac, a Nixon najgori američki predsjednik. Mi smo krivi što smo dopustili da se stvori ta slika o Hrvatskoj. Znaš li ti da je Hrvatska imala najjači antifašistički narodni pokret u Europi, ali to se ne zna, svi znaju za francuski pokret otpora. Trebali smo raditi filmove o narodnooslobodilačkom ratu, tako bi ljudi uz zabavu doznavali… kao što svi iz vesterna znamo o kaubojima i Indijancima…“
„Da, ali, mitove.“
„Točno, najprije mitove, ali pogledaj moderne vesterne, realistične.“

Da, možda će pitanje ustaša i četnika biti razriješeno kad se djeca budu igrala ustaša i četnika, kao što smo se mi, i mnogi naraštaji prije i poslije nas, igrali kauboja i Indijanaca.
Ja se ne bavim poviješću, ne zanima me, što mogu, takva sam. Zanimaju me ljudi i riječi. Malo ljudi, recimo, zna da je četnik hrvatska riječ, iz starog domobranskog nazivlja, a znači bojnik (major).
I sebi dugujem preispitivanje „istine“ koju sam prihvatila ne provjeravajući, o Momi Kaporu. Kapora smo svi obožavali, njegove romane, njegovu lijepu facu, šarm, duhovitost. A onda je stigla vijest da se tamo u Kanadi Momo druži s četnicima i da se priklonio ideji Velike Srbije itd., itd.
Bila sam razočarana, uvijek me razočara kad pametan čovjek ima tako gadnu, glupu slabost kao što je šovinizam, isto kao što me razveseli kad otkrijem da je neki glasni i glasoviti šovinist običan tupan.

Otkako se virtualno družim s mnogo srpskih blogera, vidim da gotovo svi često spominju kako je Srbija sad mala, smanjena – neki usput, neki s gorčinom, a neki ratoborno – a ja to baš ne razumijem. Zar zbog Kosova? Mi mali Jugoslavenčići učili smo u školi, već su i vrapci znali, da se SFRJ sastoji od pet republika i dvije autonomne pokrajine, Kosova i Vojvodine. Pokušavam zamisliti analognu situaciju, da se, na primjer, od Hrvatske odvoji Istra? Pa neka, bolje da se odvoje ako žele, nego da silom ostanu. Ima jedna poslovica kako se ništa ne može na silu, samo je se sad ne mogu sjetiti.
Iako neke među tim blogerima već smatram prijateljima, bojim se da će ih ovo naljutiti, a kad bi netko i odgovorio, vjerojatno bi mi zamjerio nepoznavanje povijesti i poveo me dublje u prošlost da mi objasni kako griješim. Poštujem to. Neki ljudi su krtice, a neki bi radije bili ptice. Ja nikako ne bih voljela biti krtica, što ne sadrži nikakvu vrijednosnu usporedbu između ptice i krtice. Jednostavno, za mene su i Srbi i Hrvati prvo ljudi.
U školi, i u državi, učili smo i to da su svi hrvatski emigranti ustaše i zločinci, pa smo se poslije čudili kad smo počeli otkrivati da su mnogi od njih samo pjesnici.
Jedna srpska blogerica zalaže se za prava svih invalida, a ne samo partizanskih, traži prava i za invalide četnike. Slažem se s njom. Kad god nisam sigurna što bih o nečemu mislila, ne proučavam povijest, nego se zapitam: što bih mislila da je moj tata bio četnik? A mogao je biti. Tko zna kojom lutrijom sam ja baš došla na svijet kao kći svoga tate Stipe, Hrvata. I zašto.
Znate li što meni znači kolo Igrale se delije nasred zemlje Srbije/ igra kolo do kola, čulo se do Stambola? Ovo: na to je kolo na školskoj priredbi plesao jedan Zvonko, član folklorne sekcije, u kojega sam bila zaljubljena u drugom ili trećem, najvjerojatnije i drugom i trećem razredu osnovne škole. Zvonko je bio najzgodniji dečko u Hrasnu i u školi. Još ga se dobro sjećam – mršav, uskog lica, krivih gornjih trojki… Sjećam se svega, čak i da mu se mama zvala Reza, a tata Vinko, imao je sestru Cicu, koja je na licu imala rodin ugriz i bila jako, jako zgodna, tako je govorila moja mama i pri tome imala onaj odrasli izraz lica koji je nama djeci bio povezan s tajnama seksa. Kad god bih čula „igrale se delije“, ja bih se sjetila Zvonka i to je sjećanje bilo lijepo. Eto kako politička politika nema smisla!

Oglasi

O autoru vesna

Zemljanka, ljudska vrsta, ženski rod. Imam dvoje mladunaca. Objavila dva romana. Radim kao urednica obiteljskih filmova na tv. Imam nekoliko nedovršenih rukopisa. Ne živim od pisanja, ni od plaće, nego od dopuštenih a neželjenih minusa. Nisam član nijednog društva (književnika, pisaca, novinara) i nijedne udruge (čak ni sindikata) osim udruge Franak. Ne žalim se što sam zbog kredita u švicarcima pala u bijedu i neizvjesnost, naprotiv, zahvalna sam (Univerzalnoj inteligenciji, Bogu, onome tko me projicirao...) što sam dobila nevolju koju mogu podnijeti, a ne nešto čega me je strah.
Ovaj unos je objavljen u Dokona domaćica, Uncategorized i označen sa , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

8 odgovora na Što je rekao Bob Dylan

  1. Negoslava napisao:

    Znam da znaš, ali da ponovim – od onomad, ne oglašavam se na povjesne teme.

    Sviđa mi se

  2. vesna napisao:

    Znam:-) Ali si opet stekla moje poštovanje što si se javila ovako! Veliki poljubac.

    Sviđa mi se

  3. jasna napisao:

    I ovu temu nalazim potrebu komentirati. Nisam odrastala u kraju gdje bi se iz bio kojeg razloga po bilo kome osjetila ugrožena ( Zagreb).Stoga nisam imala razloga u sebi “hraniti” onu antipatiju “po tradiciji”. Doma su me učili da su ljudi ljudi, moj život mi je to potvrdio. Baš iz tog razloga što želim biti ptica (svaka čast krticama), živim svoj cijeli život bez utega bilo kakvih partija, udruga, i sličnih ljudskih interesnih tvorevina. Teško je biti član bilo čega i zadržati slobodu izricanja svog mišljenja. Možeš izreći, ali snosiš konzekvence, koje nekad čak ugroze sigurnost cijele tvoje obitelji Dobro si si prošao, ako te u takvoj prilici samo ignoriraju..Ne razuvjere te argumentima, nego svoje stavove nameću, a postupke pravdaju izrekom “za opće dobro”.
    U svakom takvom udruženju, ma kako se zvalo… ustaše,četnici, partije ove i one, su ljudi.Među njima su opet jedni ljudi, a drugi neljudi. Ništa ne želim generalizirati. Ljudi neće ni u kojoj situaciji zaboraviti tko su, a neljudi će pod zastavom neke ideje činiti nedjela.
    Eto tako ja to doživljavam.

    Sviđa mi se

  4. Ligia Luckhurst napisao:

    Jel’ se prezivao Plehan? Gomila videa narodne muzike, iz Hrasna, postavio Zvonko Plehan… na You Tube. Idi vidi! 🙂 🙂

    Sviđa mi se

  5. Čitao sam i Dylanovu izjavu i odgovor Goldsteina.

    Sećam se jednog intervjua Vuka Draškovića u “Startu” krajem osamdesetih, gde je izjavio kako je činjenica da nisu svi Hrvati bili ustaše, ali je jednako činjenica da su sve ustaše bili Hrvati. Ta vrsta cinizma ostala bi smešna, da u narednim godinama nije sledilo to što je sledilo.

    Na istorijske teme se rado odazivam, ali zaista u probranom društvu (Nadam se da je jasno da je ovaj blog upravo takvo mesto – prim.GkGnV samo zbog ostalih čitalaca i komentatora, jer znam da Vesna to zna). Na Balkanu isuviše često argumenti posustaju pod naletom strasti.

    Na prostoru bivše države sve će leći na svoje mesto kada svako bude najpre video balvan u vlastitom oku, a ne trunčice u oku drugoga (namerno kažem drugog, a ne tuđeg). Ukoliko do tada uopšte budemo postojali u nekakvom obliku koji podseća na nas ovakve.

    Sviđa mi se

  6. vesna napisao:

    Hvala na odličnom komentaru, Grofe.

    Sviđa mi se

Komentiraj

