Da bih pisala, ni na koga ne smijem misliti

Ni na koga ne smijem misliti kad pišem, da bi pisanje bilo pravo.

Da bi bilo moje pisanje, najbolje kako znam, ne smijem zamišljati čitatelja koji čita. Jer nema apstraktnog čitatelja. Svaki ima svojstva i svakom bih se, podilazeći mu, prilagodila. Tekst bi se mijenjao za svakog čitatelja kao da rijeci stalno mijenjaš korito.

To je najnovije što sam shvatila o pisanju. Tek sad? Tek sad.

Pisanje jest amoralno, iznadmoralno, što, razumljivo, ne znači da je nemoralno. Amoralno je i proždrljivo kao najgladnija divlja zvijer. I jednako okrutno: glad, glad, glad, utažiti, utažiti, utažiti. Stvoriti, stvoriti, stvoriti!

Kao kad se razbije čaša. Čini se da krhotina ima mnogi više nego što je trebalo za jednu cijelu čašu, kao da bi se iz pune lopatice nametenog stakla moglo sastaviti više čaša, možda i beskonačno mnogo.

Dok nisam u sebi prihvatila iznadmoralnost pisanja, tražila sam izgovor: mogu okrutno otvoreno pisati o svemu, jer ne štedim ni sebe; mogu reći ljudima na poslu: zar je ružno to što sam opisala ono ružno što vi radite, što sam u riječi stavila vaša djela; prijateljici: da možeš biti iskrena, sama sa sobom, kako bi zvučao tvoj tekst o meni?

A sad? Ne tražim više te izgovore, jer napokon uviđam veličinu riječi.

Oglasi

O autoru vesna

Zemljanka, ljudska vrsta, ženski rod. Imam dvoje mladunaca. Objavila dva romana. Radim kao urednica obiteljskih filmova na tv. Imam nekoliko nedovršenih rukopisa. Ne živim od pisanja, ni od plaće, nego od dopuštenih a neželjenih minusa. Nisam član nijednog društva (književnika, pisaca, novinara) i nijedne udruge (čak ni sindikata) osim udruge Franak. Ne žalim se što sam zbog kredita u švicarcima pala u bijedu i neizvjesnost, naprotiv, zahvalna sam (Univerzalnoj inteligenciji, Bogu, onome tko me projicirao...) što sam dobila nevolju koju mogu podnijeti, a ne nešto čega me je strah.
Ovaj unos je objavljen u O pisanju. Bookmarkirajte stalnu vezu.

9 odgovora na Da bih pisala, ni na koga ne smijem misliti

  1. Ti sazrevaš kao pisac. Mi što nemamo literarnih ambicija možemo kako hoćemo.

    Sviđa mi se

  2. jelenakovincic napisao:

    Baš tako, svaka čast!

    Sviđa mi se

  3. aleksandranm napisao:

    jeste glad glad glad. mozda i ja nesto napisem o tome. dobra tema. samo da sredim ormane,prolece. kupim babici 10 kila zemlje za cvece. odem kod snajderke. pregledam pismene. odem na posao. sacekam sina iz skole

    Sviđa mi se

    • vesna napisao:

      Očekivala sam da ćemo ti i ja imati dijalog o ovome. I kad središ ormare, očekujem da ćeš ovoj temi pristupiti studioznije nego ja. Zanima me.

      Sviđa mi se

  4. tanjat napisao:

    Nikako zamišljati čitatelje. U pravu si. A zašto se čudiš što si to “tek sada” shvatila? Mnogi ne shvate nikad. Nedavno sam obnavljala neko gradivo sa faxa, psihologizam u književnosti i sl. i prisetih se kako je Balzak gotovo video svoje likove, imao osećaj da priča sa njima, uočavao im prelive na licu, do te mere vizualizirao. Da li je mislio na čitatelje? Sumnjam. Suviše je bio siguran u sebe. To postaješ i ti, a mene lično – to čini radosnom. I još nešto, kad već ne znaš ne budi ponosna i tvrdoglava nego daj nekom da ti sredi to oko bloga jer tvoje odgovore ne dobijam u svom dashboard-u već svaki put moram da kopam po tvojim postovima, tu kod tebe, da bih videla jesi li možda prokomentarisala moj komentar. 🙂

    Sviđa mi se

  5. vesna napisao:

    Nisam ponosna, mislila sam da sam ti dala upute 🙂 🙂 znači nisam? 🙂 pitat ću nekoga. Znam koga, pitat ću Negoslavu 🙂 šalim se, pitat ću.
    Uh da Balzac – on je stvarno stvarao svijet

    Sviđa mi se

Komentiraj

