Knjige koje čitam: Božji gnjev

 Josip Mlakić: Božji gnjev

(Fraktura, 24 sata, biblioteka Balkan Noir, 2014.)

Čistio sam pušku, zaslijepljen suncem koje mi je upadalo u oči, kada su došli i rekli mi za brata. Bio je mrtav. Poginuo je. (…)

Rođen sam 20 srpnja, na Ilinu* (*dan u katoličkom kalendaru kad  se slavi Sveti Ilija prorok). Tako sam, kako se kod nas znalo reći, sam sebi donio ime.(…) Dobio sam ga po strašnom, strogom i nemilosrdnom starozavjetnom proroku.

(…) Bratova “imovina” nalazila se na stolu, pored litrene boce u koju je bila zabodena čupava svijeća. Radilo se o zatvorenoj kartonskoj kutiji od mesnih konzervi preko koje je bila položena gitara. Imala je šest žica. Posljednji put  kad sam dolazio ovamo, vidjeti Gorana, imala je svih dvanaest. (…)

“Morali smo ga sahranit istu večer”, rekao sam. “Zbog temperature. Ljeto je.”

Majka je šutjela, a otac je kimnuo. Nisam im htio govoriti o zadahu trodnevnih leševa ni o rojevima muha koji su ih opsjedali.(…) Htio sam samo pobjeći od njihove tuge, boli. Ovi trenuci, na grobu, bili su kulminacija, a ja sam to već bio prošao. Teško sam se nosio s vlastitom tugom, a kamoli s tuđom, utrostručenom. Zato sam to napravio. Duboko, u tami ispod mene, počivalo je mrtvo selo. Osluškivao sam. Čuo sam vjetar, te majčin i sestrin plač. (…)

Rat je trajao,  a mi smo postali nemilosrdni. Prolazili su dani koji su nas mijenjali, i u jednom smo trenutku postali takvi, hladni i nemilosrdni. Bili smo pokusne žabe koje prekasno, ili nikada, shvate da plivaju u kipućoj vodi. Čuo sam za taj okrutni i nastrani eksperiment tijekom studija od studenata biologije koji su nas voljeli šokirati sličnim pričama: žabe ne pružaju otpor kuhanju ako se ubace u hladnu vodu koja se postupno zagrijava.(…)

“Politička korektnost je laž, cinizam najgore vrste kojim pokušavaju nadomjestiti nedostatak etike. Ako je netko alergičan na rđu, nije ga humano ubiti običnim, zahrđalim nožem. Treba ga zaklati nožem od rosta…”

Tako piše Josip Mlakić,  pisac koji je prvi roman objavio 2002. godine, a do sada ih je napisao deset. Za njega sam prvi put čula kad je dobio VBZ-ovu nagradu za roman Živi i mrtvi, ali nisam čitala, jer izbjegavam ratne priče.

Roman Božji gnjev nije ratni roman, iako je ratom impregniran. To je triler o junaku, vojniku, koji u toku rata istražuje bratovu pogibiju i nemilosrdno se osvećuje.  Nemilosrdno, jer ga je rat takvim učinio, osvetnički, poput gnjeva Božjega.

Božji gnjev  objavljen je u šarolikoj, odlično zamišljenoj ediciji  Balkan Noir, koja je zastrujala kao svježa krv u  književnom životu u Hrvatskoj.

Do sada sam pročitala gotovo sve što je objavljeno u toj biblioteci, a roman Josipa Mlakića stavljam na visoko prvo mjesto, ne samo edicije Balkan Noir, nego ukupne suvremene hrvatske i bosanske književnosti, onoliko koliko ih poznajem. Rat u Mlakićevom romanu nije samo pogled na rat iznutra, glas insajdera, nego sušta, krvava, gadna iznutrica rata.  Mlakić je nevjerojatno darovit, inteligentan i osjećajan, a izražava se krajnje jednostavno, elementarno, suho do gole srži, bez literarnog i ljudskog prenemaganja. I bez političkog oportunizma. Roman koji tjera na razmišljanje, koji razdrma, a čita se bez daha.

 

 

 

Oglasi

O autoru vesna

Zemljanka, ljudska vrsta, ženski rod. Imam dvoje mladunaca. Objavila dva romana. Radim kao urednica obiteljskih filmova na tv. Imam nekoliko nedovršenih rukopisa. Ne živim od pisanja, ni od plaće, nego od dopuštenih a neželjenih minusa. Nisam član nijednog društva (književnika, pisaca, novinara) i nijedne udruge (čak ni sindikata) osim udruge Franak. Ne žalim se što sam zbog kredita u švicarcima pala u bijedu i neizvjesnost, naprotiv, zahvalna sam (Univerzalnoj inteligenciji, Bogu, onome tko me projicirao...) što sam dobila nevolju koju mogu podnijeti, a ne nešto čega me je strah.
Ovaj unos je objavljen u Uncategorized i označen sa , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

6 odgovora na Knjige koje čitam: Božji gnjev

  1. LaBiLnA napisao:

    Čitaš knjige!? ČITAŠ!?!? Ideš na blok. Ccccc …

    Liked by 1 person

  2. tanjat napisao:

    Ti mene kompletno obeshrabruješ, kuku meni šta ja sve nisam pročitala u životu. 😦

    Sviđa mi se

Komentiraj

