Odumiranje

 

Rogoznica, 15. kolovoza 2015., Velika Gospa

Mladi kirurg, Slavonac, uspio je u Americi, priznat je i dobro zarađuje. On i njegova obitelj ljetuju u Rogoznici. Kupili su „mali apartmančić, tek toliko da imaju kamo doći.“ Njegova supruga kaže: „Otkako smo došli, stalno  slušamo iste priče: krediti, otkazi, siromaštvo, svi pričaju samo o tome.“ Ona se čudi, jer više ne živi ovdje.

Moja mlada susjeda, Šibenčanka, koja  tek treću godinu radi u New Yorku, kaže kako je mještani pozdravljaju jadikovkama: „Vidiš ti kako je ovdi, nismo se pomakli s mista, ovdi ništa nije kako triba.“ Ona kaže kako se odvikla od ovog našeg zbrajanja kuna, od toga da misli ima li za kavu ili za novu suknju, tamo se toliko jednostavno ima. Ovdje je unajmila auto, samo četiristo kuna na dan. Nije lako ni u svijetu, trudila se i mučila da dođe do ovoga kako joj je sada. Ali ondje trud ima cilj. Mi ovdje mučimo se bez svrhe, kao slijepe muhe, a cilj nam se stalno udaljava. U stvari, čim se počnemo mučiti, već smo izgubili, dobro kaže moj prijatelj Grof.

Na plaži, šarenilo naroda i jezika. Davno je prošlo ono vrijeme pri kraju rata kad smo se smijali mami koja doziva sina: „Omi, Omi! Kom cu muti! Omi, Omi… Omere, izlazi iz te vodurine, sve su ti se alge povatale oko usta!“ I drugoj mami koja dovikuje: „Michel, Michel!“ „Oui, mamman?“ „Oš pite?“

Smijali smo se jer nam je još bilo novo. Zemlja je raseljena, Bosna najviše, čini mi se. Ali se dobro oplodila. Danas Omer i Michel već imaju svoju djecu. Miješanje naroda se nastavlja, geni će im biti zdraviji. Emin tata je Hrvat Slavonac, mama Parižanka. Azrina mama je Bosanka, tata Velšanin.  Oliver je sin Bosanke i Šveđanina. Majka ga ne uči materinjem jeziku. „Šta će mu to“, kaže. „On je Šveđanin, rođen je u zemlji koja dvjesto godina nije imala heroja!“ Sanjin je iz Australije, ima kćer, simpatičnu brbljavicu Australku, on njoj govori  bosanski, ona sve razumije i smijuljeći se odgovara na engleskom. Roditelji su mu Bosanci, mama Hrvatica, tata Musliman. Zbog miješanog braka iz njemačkog su izbjeglištva otišli u Australiju, mogli su birati: Bosna ili treća zemlja. Izabrali su treću zemlju, pa su sad i oni kupili „mali apartmančić, tek toliko da imaju gdje doć“.  Čude se koliko ih je još ostalo neprodanih, ne znaju da mi ovdje o tome ne možemo ni maštati, apartmani čekaju nove bivše iseljenike koji su uspjeli u svijetu.

Iz svijeta se javio neki Rus s ponudom da kupi jedan hostel. Ništa neobično, osim što hostel  nigdje nije oglašen za prodaju!

Novi val iseljavanja trbuhom za kruhom već ostavlja tragove. Glavni majstor u jednoj klesarkoj radionici odlazi u Njemačku raditi kao radnik građevinac, jer od hrvatske majstorske plaće ne može uzdržavati obitelj.  Gazda radionice već je razmišljao o tome da ugasi obrt, jer nema čime plaćati ni državi ni radnicima, posla nema. Ali ako ga ugasi, od čega će živjeti njegova obitelj.  Nema posla? Zar u ovoj zemlji i umiranje odumire?

Iz Ministarstva branitelja objavili su rezultate istraživanja: među braniteljskom populacijom učestalost samoubojstava nije više nego u čitavoj populaciji. Čovjek ne zna bi li se na tu vijest veselio ili bojao.

Oglasi

O autoru vesna

Zemljanka, ljudska vrsta, ženski rod. Imam dvoje mladunaca. Objavila dva romana. Radim kao urednica obiteljskih filmova na tv. Imam nekoliko nedovršenih rukopisa. Ne živim od pisanja, ni od plaće, nego od dopuštenih a neželjenih minusa. Nisam član nijednog društva (književnika, pisaca, novinara) i nijedne udruge (čak ni sindikata) osim udruge Franak. Ne žalim se što sam zbog kredita u švicarcima pala u bijedu i neizvjesnost, naprotiv, zahvalna sam (Univerzalnoj inteligenciji, Bogu, onome tko me projicirao...) što sam dobila nevolju koju mogu podnijeti, a ne nešto čega me je strah.
Ovaj unos je objavljen u Dnevnik vremena. Bookmarkirajte stalnu vezu.

4 odgovora na Odumiranje

  1. nina2vatre napisao:

    Skoro na plaži, u Hrvatskoj, pričam s nekim ljudima, i oni iz Bosne. Kaže lik: “Eto kako se mu svuda prepoznamo”. Nasmijem se i odgovaram: “Dobro je da nas još ima. Sve samo stranci okolo.” Kaže on: “Aaa, vi niste otišli”, nekako iznenađeno, kao da mu je čudno što neko iz Bosne može sebi priuštiti ljetovanje u Hrvatskoj. I onda skontam da i jeste tako. Da muž ne radi u Njemačkoj već godinu dana, ne bi mi mora vidjeli ni ove godine.

    Liked by 2 people

    • vesna napisao:

      eto vidiš! na našoj plaži imaju dvije sretne obitelji – jedni su iz Banja Luke, Hrvati, nisu izbjegli, nisu se micali s mjesta, čini mi se da su dobrostojeći. Drugi su samo mjalo izubjegli, iz MOstara u Slavonski Brod, svi zajedno, pa su sretni, Svi drugi su iz bijelog svijeta, 99 posto izbjegli iz Bosne. Ta me činjenica u prvi mah šokirala. Ali i ja sam imala tri prijateljice u Sarajevu, slučaj hoće da su bile Srpkinja, Musliomanka i Hrvatica. Jedna je u Kanadi,, jedna u SAD, jedna u Crnoj Gori. Muslimanka se nedavno vratila, ona nije izgubila stan. Moj muž i ja nismo nikud izbjegli, pa sad životinjariamo…

      Sviđa mi se

  2. mojra napisao:

    Užasno mi idu na živce ti što se, tobože, čude kako se ovde bedno živi. Sve se nešto iščuđavaju i kao ne razumeju. Muž i ja imamo mnogo rodbine koja je tokom ovog poslednjeg rata rasejana po belom svetu (iz Bosne smo, pa to nekako dođe logično). Sećam se, pre nego je moj dever emigrirao u Kanadu, on i sadašnja žena, živeli su u ruiniranoj sobi u beogradskom studenjaku, bez kupatila, sa trulim parketom iz kog su noću izlazile ogromne bubašvabe. Jedva su imali šta da jedu. Danas se prave da su sve to zaboravili i kako se ovde teško živi. Lažu, ja im ne verujem! Ne može se to tek tako lako zaboraviti. A zašto se foliraju, to je već pitanje za nekog psihologa.

    Liked by 1 person

    • vesna napisao:

      to je valjda ljudski, zaboraviti ono loše. ali ni ja ne razumijem, ni ja, čini mi se, ne bih zaboravila, a još bih se manje pravila da zaboravljam. Evo, čim mi se popravi status, baš ćemo provjeriti 🙂

      Sviđa mi se

Komentiraj

