Kad sam bila mala

Srce na dlanu

Kad sam bila mala, velečasni je na vjeronauku rekao da Boga moramo voljeti više nego tatu i mamu. Pokušavala sam, ali nikako nisam mogla: tatu i mamu voljela sam puno više nego Boga. Nisam to priznala čak ni mami, jer sam mislila da će biti nesretna što sam tako bezbožna. Prilično dugo morila me ta strašna tajna. Bojala sam se kako će to biti kad jednom dođem pred Boga i kad on vidi kroz moju glavu kako ga nisam dovoljno voljela.

Kasnije, kad sam (malo, nikad sasvim) odrasla, imala sam sličan grijeh u vezi s nacijom. Nisam mogla shvatiti zašto naciju treba voljeti više nego čovjeka. Iznenadila sam se kad sam otkrila da o naciji drugačije razmišljaju mnogi ljudi koje poštujem, slikari, pisci, znanstvenici. Nikako mi to nije bilo jasno.

Kad su mnogi moji prijatelji – inteligentni, obrazovani, časni ljudi – počeli zastupati svatko svoju naciju i krojiti argumente prema onome što su htjeli dokazati, ja sam imala jedno testno pitanje, najprije za svog prijatelja Hrvata: „Da si smrtno bolestan i da ti može pomoći samo najbolji kirurg na svijetu, a taj je Srbin, bi li radije da te operira on ili Hrvat koji nije tako dobar, pa možda ne bi preživio operaciju?“

„To nije to“, rekao je on. „To je drugo.“

Kako je to drugo?

Rekla sam svojoj prijateljici Muslimanki, sada Bošnjakinji: „Da sad netko opet uspije ujediniti Bosnu u jednu državu,  bi li ti pristala biti Bosanka? Ti Bosanka Bošnjakinja, ja Bosanka Hrvatica?“

Dugo je šutjela.

„Ja bih“, rekla sam.

Moji lijevi prijatelji sa žarom prepričavaju incidente i skandale koji blate desne, a moji desni prijatelji s jednakim žarom prenose incidente i skandale koji blate lijeve.

Jesam li ja opet smrtna griješnica kao na vjeronauku ili samo griješim što govorim ono što mislim?

Bit će da je ovo drugo. Ne želim ni zbrojiti koliko me koštalo moje pisanje i govorenje, ne samo po pitanju nacije, nego i u poslu, o korupciji, karijerizmu, klijentelizmu i raznim drugim pojavama iz osobnog iskustva.

Istina je osobna stvar. U društvenom životu ona ne postoji, postoji samo nečija istina. Nije pristojno reći ono što misliš. A i nije potrebno, jer istinu svi znaju, samo  šute. Ako je i iznesu, to nije zbog istine nego zbog neke koristi.

Zadnje u nizu mojih razočaranja su blogeri. Mislila sam da su blogeri svjetski ljudi, druže se s drugim blogerima po cijeloj zemaljskoj kugli, sigurno ne mogu biti tako… uski.  Prva sumnja: srpska blogerica koje me oštro opomenula da ne komentiram njezin tekst, jer… ne sjećam se više zašto. Kako s njom i nisam bila na nekoj vezi, mislila sam da je zalutala među blogere kako bi propagirala svoje nacionalističke ideje.

A onda puno teži slučaj: srpska blogerica intelektualka, dobra mama blogerskog svijeta, stala je protiv mene ne zbog onoga što sam rekla, nego zbog onoga što jesam, čak ne ni zbog svega što jesam, nego samo zbog jedne moje dimenzije: što sam Hrvatica. Kad sam joj rekla da je to fašizam, bila je smrtno uvrijeđena, jer je fašizam, valjda, rezerviran samo za Hrvate. Nije primijetila, na primjer, da je u više svojih postova za mnoge nevolje okrivljavala Cigane*. Jest, doduše, nazivala ih je, politički korektno, Romima, ako ih to tješi. Politička korektnost, slab nadomjestak za razumijevanje,  opasno se širi. Gdje god nastane jaz, eto modernog izuma – političke korektnosti – parfumiranog  dezinficijensa koji efikasno uklanja sve pred sobom, a za sobom ostavlja samo sterilan miris.

(*Cigan je etimološki i povijesno opravdano ime,  prepoznatljivo i zvučno, asocira na romantičnu stranu ciganskog života. Zašto su dopustili da postane pogrdno i odrekli ga se, umjesto da ga osvjetlaju? Ime poprima svojstva vlasnika,  nije obrnuto.  )

Što sam iz svega naučila? Ne znam.

 

 

 

Oglasi

O autoru vesna

Zemljanka, ljudska vrsta, ženski rod. Imam dvoje mladunaca. Objavila dva romana. Radim kao urednica obiteljskih filmova na tv. Imam nekoliko nedovršenih rukopisa. Ne živim od pisanja, ni od plaće, nego od dopuštenih a neželjenih minusa. Nisam član nijednog društva (književnika, pisaca, novinara) i nijedne udruge (čak ni sindikata) osim udruge Franak. Ne žalim se što sam zbog kredita u švicarcima pala u bijedu i neizvjesnost, naprotiv, zahvalna sam (Univerzalnoj inteligenciji, Bogu, onome tko me projicirao...) što sam dobila nevolju koju mogu podnijeti, a ne nešto čega me je strah.
Ovaj unos je objavljen u Dnevnik vremena, ljudi, Moj blog, Moj posao, Moja reagiranja, Moji prijatelji, Uncategorized i označen sa , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

19 odgovora na Kad sam bila mala

  1. Ligia Luckhurst napisao:

    Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!! Nemojprestatblogirat nemojprestatblogirat nemojprestatblogirat nemojprestatblogirat pleeeeeeeeeeeeeeeeeease

    Sviđa mi se

    • vesna napisao:

      neću prestati, samo neću pisati osobno, moja sljedeća tema bit će trivijalna književnost, samo to je veliki posao, o tome manje znam nego o sebi 🙂

      Sviđa mi se

  2. arrow3 napisao:

    Vesna moja draga, više nas je koji delimo tvoje mišljenje. Prema tome, ne mrdaj s mesta (bloga) 🙂 Za mene postoji samo jedna podela: dobri i loši. I tu se završava. Čim krene rasprava to na dobro ne može da izadje, jer mi balkanci mnogo volimo da smo najpametniji, najobavešteniji, da je naša poslednja, kao i masovno korišćenje uzvičnika da podebljamo značaj gluposti koju ponosno odvalimo. Naravno, tu su i psovke kao poštapalice. Pratim forume van našeg govornog područja. Kulturica i pri raspravi. Bolje rečeno, razmeni suprotnih mišljenja.
    Napisala više puta… seme smo zajebano. Tvoj blog, tvoja stvar 🙂
    Grlim strelčicu, borca za pravdu 🙂

    Sviđa mi se

  3. jasna napisao:

    “strijelac” je rekao sve! Najrađe bi sad tu nametala hrpu uskličnika, al me sram. Strijelac je upravo to ispravno komentirao, kao i sve što misli o ovoj temi . Svijet ne možemo mijenjati, a baš kako je tu rečeno, ljude možemo podijeliti na dobre i loše. Jedina ispravna podjela. Ostaje nam nastojati okretati se k dobrima.

    Liked by 1 person

  4. mojra napisao:

    Nisam u toku, ali naslućujem okvire diskusije u kojoj si se našla. Odmah da se ogradim, da ne bih bila pogrešno shvaćena – ne pripadam nijednoj od suprotstavljenih strana. Otac mi je Bugarin, mama Hrvatica, ceo život sam provela u višenacionalnim sredinama i valjda zbog svega toga nikada nisam imala osećaj nacionalne pripadnosti, a nisam tako ni vaspitavana. Rasprave, u kojima se o ljudima i događajima raspravlja iz perspektive nacionalnosti su mi izrazito odbojne. O ulozi jedne, druge ili treće strane, u poslednjem ratu, koji nam se desio, imam mišljenje, ali ga otvoreno govorim isključivo u četiri zida, u krugu najuže porodice.
    Generalno, ko odluči ući u raspravu o ovako osetljivim temama i testirati tuđe granice tolerancije, koje su po ovom pitanju uglavnom niske, mora biti spreman da će i suprotna strana učiniti to isto i da će verovatno naići na žestoku i neprijatnu reakciju.
    E sad, ko je tu šta prvi potegao, ko se nadovezao, ko koga čim uvredio – ne znam, ali pretpostavljam da bi isterivanje pravde neobično podsećalo na neprekidne rasprave koje se vode o poslednjem ratu – ko je malo više, a ko malo manje (ili nije uopšte) kriv. Istina je da je za svađu potrebno bar dvoje.
    Nadam se da moj komentar nećeš pogrešno shvatiti.
    Pozdrav!

    Sviđa mi se

  5. Ni ja nisam u toku, ali zaista mislim da povlačenje nije rešenje. Zašto, kad nas ima toliko koji volimo da Vas čitamo, koje interesuje šta ćete sledeće reći, kad Vi volite da pišete…? Mnogo je više Nas, nego Onih, ko god oni bili i šta god oni mislili i govorili.

    Sviđa mi se

    • vesna napisao:

      a, hvala, hvala puno. nema tu nekog toka, jedan mali ali poražavajući incident. i neću prestati pisati, samo neću više pisati o osobnim stavovima – ono kako Mojra kaže: istina u 4 zida. Pisat ću i dalje. Hvala na podršci, to mi je drago, jer i ja vas volim čitati! Pozdrav

      Liked by 1 person

  6. Vesna, pa nismo od jučer…I potpisujem Letnje igralište!

    Liked by 1 person

  7. p.s.I neka srca gdje mu je mjesto, nemoj da je na dlanu:)

    Sviđa mi se

  8. hahah a i meni je:))

    Sviđa mi se

  9. Sanjin napisao:

    Vesna, nisi sama, kao što znaš 🙂 Iako ima ljudi koji sigurno žele da se tako osjećaš jer možda ugrožavaš “njihovu” istinu… a religija i nacija… zaista ne znam koliko su važne… kad samo pomisliš koliko je ljudi stradalo u njihovo i me i koliki su se ratovi vodili… a i ako su važne, važne su samo ljudima u ovom trenu, a u velikoj slici naravno da nisu… i tako će, kao i nebrojene prije njih, samo završiti kao crtica (ili možda pola stranice) u nekom povijesnom udžbeniku… samo je pitanje hoće li biti ikoga da to više pročita…

    Sviđa mi se

  10. LaBiLnA napisao:

    Neeeee, nemoj da pišeš o književnosti neeeeeeeeee! 😀 Piši kao i do sada, o svom ličnom stavu, svojim razmišljanjima, dobro možeš i o seksu… al’ politiku batali, vidiš da ima budaletina koje jedva čekaju da se svađaju 🙂

    Liked by 1 person

  11. OljaKa napisao:

    Ponekad pojedine reči, priče, tekstove, razumem na drugačiji način no što je autor hteo da kaže. Kad dođem u tu situaciju, ako mi je stalo, proverim, sa više izvora, ako nije, pustim, niz vodu, u zaborav. Ponekad, bude to samo nesporazum koji nismo uvek u prilici da razmrsimo, nažalost. Blogeri su ljudi koji, po meni, imaju veliku odgovornost za sve napisano, ali, dešava se da poneki, to u žaru pisanja smetnu s uma.
    Uzgred, lično, ljude delim na dobre i rđave, a krivci, odgovorni, imaju svoje ime. To sigurno nikad nije ni jedan narod ni jedna nacija.
    Kako skoro reče jedna blogerka; još jedan izazov ispred mene! Mišljenja sam da je i ovo još jedan izazov pred tobom.

    Sviđa mi se

  12. vesna napisao:

    Hvala, Olja. Pa i jest, tako je, samo čovjek kad je u tome teže vidi nego kad je sa strane. trudit ću se.
    Zanima me zašto od jutros već od troje blogera, pa evo i od tebe, dobivam komentare na post napisan prije više od mjesec dana?

    Sviđa mi se

Komentiraj

