Knjige koje čitam ili dvije žene s m(

         udima)

Marguerite Yourcenar:  Hadrijanovi memoari (Otokar Keršovani, 2002) (preveo Z. Crnković)

Kao i uvijek kad prema nekom štivu osjetim strahopoštovanje, nerado ga opisujem i analiziram, radije samo citiram. Ali moram reći ovo: Hadrijanovi memoari  najbliži su onom nedostižnom idealu pisanja koji sam sebi postavila:  da pisca nema, da ga ni najtananiji uređaj ne može otkriti u recima koje je napisao. (Što je apsurdno, s obzirom na to da je većina onoga što sam napisala napisana u prvom slicu.)

Čitajući pismo koje ostarjeli i bolesni car Hadrijan piše svom budućem nasljedniku Marku Aureliju,  čitatelj zaboravlja da je između teksta koji je pred njim i cara Hadrijana prošlo dvije tisuće godina. Još lakše zaboravlja da je pismo napisala žena koja je godinama, znanstvenički objektivno, proučavala povijesnu građu o svom junaku. Pismo se čita kao pismo i ništa više. Ali je to pismo remekdjelo po sebi, pismo premudroga starca koji je već otkrio mnoge tajne života i spreman je umrijeti. Pri tome je fascinantno da je taj rukopis, to pismo, Marguerite Yourcenar počela pisati kao mlada djevojka.  Istina, od te prve verzije gotovo ništa nije ostalo u konačnom izdanju,  no ni brojne višegodišnje, višedesetljetne prerade nisu pokvarile  njegovu „autentičnost“.

Ne volim navodnike i zagrade, kad krenem s navodnicima i zagradama, znam da pišem loš tekst. Zato evo pribježišta, početak romana:

Dragi moj Marko,

            Jutros sam sišao do svog liječnika Hermogena koji se netom bio vratio u Vilu nakon prilično dugog putovanja po Aziji. Morao me pregledati natašte, pa smo se dogovorili da ćemo se vidjeti u prvim jutarnjim satima. Pošto sam svukao ogrtač i tuniku, legao sam na krevet. Poštedjet ću te pojedinosti koje bi ti bile neugodne kao i meni, pa i opisa tijela čovjeka u poodmaklim godinama koji će uskoro umrijeti od vodene bolesti. (…) Teško je ostati car pred liječnikom, a teško je i zadržati osobine čovjeka. Profesionalno oko vidjelo je u meni samo masu sokova, žalosnu mješavinu limfe i krvi. Jutros mi je prvi put palo na pamet da je moje tijelo, taj moj vjerni drug, pouzdani prijatelj koga bolje poznajem nego svoju dušu, tek podmuklo čudovište koje će na kraju proždrijeti svog gospodara. Ali dosta… ja volim svoje tijelo; dobro me služilo i, bilo kako mu drago, neću roptati zbog skrbi koju sad iziskuje.

            (…) U to su mi doba prigovarali zbog preljuba s nekim patricijkama. Dvije-tri od tih toliko kritiziranih veza potrajale su gotovo do samog početka mog principata. Iako je Rim prilično sklon razvratu, nikad nije odobravao ljubakanja svojih vladara. (…) Gotovo ništa nisam znao o tim ženama; od svog života dale su mi vidjeti samo onoliko koliko se vidi u prolazu kroz odškrinuta vrata; njihova ljubav o kojoj su mi neprekidno govorile činila mi se gdjekad laka kao i njihove girlande, pomodan nakit, skup i krhak ures (…) I moj je život njima bio tajna, nisu ga ni željele upoznati, radije su o njemu mutno sanjarile. Na kraju sam shvatio da pravila igre zahtijevaju ta vječna prerušavanja, ta pretjerivanja u ispovijedima i žalopojkama, taj užitak čas lažan, čas prikriven, te unaprijed utvrđene susrete poput figura u plesu.

 

            Eto, tako se dogodilo da sam zadnjih nekoliko tjedana proživjela u znaku dviju žena s m. (Pri tome ni najmanje ne aludiram na homoseksualnost M. Yourcenar.)

Druga žena je ona koja se nije bojala postupiti pravedno i meni, zakinutoj, popraviti Q1. To me neopisivo usrećilo i ojačalo, te se nadam da ću se lakše uhvatiti u koštac s Q2 i lakše podnijeti Q3. Unatoč riziku da kršim neki propis,  ovo pišem samo zato što to dugujem svima vama na čijim sam ramenima jadikovala.

Oglasi

O autoru vesna

Zemljanka, ljudska vrsta, ženski rod. Imam dvoje mladunaca. Objavila dva romana. Radim kao urednica obiteljskih filmova na tv. Imam nekoliko nedovršenih rukopisa. Ne živim od pisanja, ni od plaće, nego od dopuštenih a neželjenih minusa. Nisam član nijednog društva (književnika, pisaca, novinara) i nijedne udruge (čak ni sindikata) osim udruge Franak. Ne žalim se što sam zbog kredita u švicarcima pala u bijedu i neizvjesnost, naprotiv, zahvalna sam (Univerzalnoj inteligenciji, Bogu, onome tko me projicirao...) što sam dobila nevolju koju mogu podnijeti, a ne nešto čega me je strah.
Ovaj unos je objavljen u Knjige koje (ne)čitam. Bookmarkirajte stalnu vezu.

4 odgovora na Knjige koje čitam ili dvije žene s m(

  1. mojra napisao:

    Uh nisam dovršila Hadrijanove memoare, a planiram da im se vratim ovih dana. Plašim se da ponovo neću imati dovoljno koncentracije, a to je bio razlog zbog kog sam ih napustila pre nekoliko meseci. Obilje istorijskih činjenica, njegova razmišljanja … prilično zahtevno za čitanje u odnosu na okolnosti kojima raspolažem. Znaš, meni svakih par minuta neko prekida tok misli. Užas!
    Dragocena mi je ova tvoja informacija koliko je M.Y. pisala Hadrijanove memoare. Nisam znala, ali sam neprestano bila fascinirana komleksnošću, a u isto vreme jasnoćom, logičnošću i naizgled lakoćom njenog pripovedanja. Dug vremenski period pisanja donekle mi taj proces čini shvatljivijim.

    Sviđa mi se

  2. vesna napisao:

    Da, u ovom izdanju koje sam ja čitala u nastavku je njezina radna bilježnica, kako je pisala, razmišljala, a nakon toga još i njezina usporedba povijesnih činjanica s njezinim “premiještanjem” ili, naprotiv, pridržavanjem, straaaaaaaaaaaaaašno zanimljivo (a inače sam ja neznalica povijesti i općenito svega :-))

    Sviđa mi se

  3. Davno pročitao, pa se kasnije vraćao. Knjigu sam pozajmio od dobre prijateljice i toliko mi se svidela da sam oklevao da je vratim, sve dok sama nije odustala i rekla: “Dobro, poklanjam ti je.”

    Liked by 1 person

  4. vesna napisao:

    🙂 dobra prijateljica! A ja se čudim kako mi ranije nije došla pod ruku, baš sam seljo beljo.

    Sviđa mi se

Komentiraj

